De set-up van... Tom Beek
Met wie hebben we het genoegen?
Ik ben Tom Beek, 54 jaar en sinds mijn 13e speel ik elke dag met heel veel plezier saxofoon. En sinds 1992 professioneel.
Wat is je muzikale achtergrond?
Ik ben opgegroeid in Leiden. Toen ik geïnteresseerd raakte in jazz voelde ik me een beetje eenzaam, ik was zo’n beetje de enige op school. Ik haalde mijn informatie uit de bibliotheek, van de radio en uit tijdschriften, wist ik veel. Later leerde ik veel goede muzikanten kennen in jazzcafé The Duke. Daar maakte ik de eerste stappen op het podium. Er ontstonden vriendschappen voor het leven. Samen lol hebben en elkaar uitdagen. Plezier in muziek, dat is nog steeds het allerbelangrijkste voor me.
Het werd serieus toen ik naar het conservatorium ging. In 1995 studeerde ik af bij Ferdinand Povel. Toen wilde ik zoveel mogelijk ervaring op doen. Als sessiemuzikant speel ik jazz, pop, funk, kleinkunst, hiphop, gospel en wereldmuziek, eigenlijk alles door elkaar. Ook voor commercieel werk en over de hele wereld gespeeld. Ik heb altijd mijn eigen dingen gedaan, eigen bandjes met eigen stukken. In 2005 ben ik zelf een platenlabel gestart om in eigen beheer platen te maken, daar heb ik veel van geleerd. Ik heb een sterkte drive om me steeds te ontwikkelen en wil daarin ook onafhankelijk blijven.
Wie/wat zijn je inspiratiebronnen?
Mijn liefde voor jazz begon met Paul Desmond, Benny Goodman en Oscar Peterson. Al gauw werd ik verliefd op de tenorsax van Gene Ammons, Dexter Gordon en Ben Webster. Er zijn zoveel goede spelers en ik vind ze allemaal geweldig, maar mijn favorieten zijn Rollins, Coltrane, Michael Brecker, Wayne Shorter en Joe Henderson. Er gaat niets boven het geluid van een tenorsax, ik raak er maar niet op uitgekeken. Ik hou van mooie harmonieën, dat sijpelt altijd wel door in mijn spel. En de inspiratie daarvoor komt niet alleen uit de jazz, het kan ook iets van Mahler zijn of een mooie popsong. Muziek kan ook niet zonder blues of gospel, dat ga je meteen missen als het er niet is. Goede zangers zijn ook een inspiratie voor het heel spelen van een melodie, zoals Stevie Wonder of Frank Sinatra. Ik luister ook graag naar pianisten. De grabbelton is oneindig.
Wat houdt jou op dit moment bezig?
Op dit moment ben ik een plaat op aan het nemen met een van mijn bandjes, Fingerprint, met trompettist Jan van Duikeren en drummer Salle de Jonge. Dat is helemaal te gek. Ook doe ik theaterconcerten met een van mijn andere bands, de tribute band The Royal Dutch Scam, waarmee we de muziek van Steely Dan spelen. Ik speel ook met Fay Claassen en Mike Boddé. Daarnaast treed ik nog veel op als sessiemuzikant, bijvoorbeeld met Gino Vannelli. Ik probeer zoveel mogelijk te studeren, te ontwikkelen en te componeren. Net als iedereen heb ik gebieden waarin ik nog veel beter in wil worden en dat gaat altijd door.
Naast mijn werk als muzikant ben ik heel actief als tekstschrijver en fotograaf. Ook heb ik een bedrijf waarmee ik websites bouw en onderhoud.
Welk(e) instrument(en) speel je het meest en wat is je huidige set-up?
Mijn Conn 10M tenorsax uit 1937 kreeg ik op mijn 17e van mijn vader en daar speel ik nog steeds dagelijks op – het is als een antieke auto: je moet ‘m wel goed onderhouden want hij wordt flink afgeragd. Het is geen standaard saxofoon, de kleppen staan anders en het geluid is anders en er zijn allerlei onhandigheden, maar ik ben eraan gewend en ik wil niets anders. Er is iets met dat geluid waar ik elke dag weer verliefd op ben.
Ternorsaxofoon: mondstuk Vandoren V16 T77 met Rigotti 4 rieten. Al probeer ik ook regelmatig andere rietsoorten. Met deze set-up kan ik alle stijlen en in alle situaties spelen zonder te hoeven wisselen.
Sopraansaxofoon: Yanagisawa met Meyer mondstuk 7* en Vandoren Jazz 3 1/2.
Altsaxofoon Buescher The Elkhart met Meyer mondstuk 8* en Vandoren Jazz 3 1/2
Baritonsaxofoon: Buffet Crampon 400 baritone sax, Berg Larsen 135 mondstuk, Vandoren Jazz 3 1/2 rieten
Wat zou je nog wel eens willen proberen, of waar ben je nieuwsgierig naar (qua set-up) en waarom?
Er zijn veel initiatieven op het gebied van 3D printing, waarbij mensen bijvoorbeeld oude Otto Link Florida mondstukken namaken, of rietbinders. De resultaten zijn erg goed. Ik volg het op de voet, maar op dit moment ben ik blij met wat ik heb.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar andere saxofoons, mondstukken en rieten maar na het experimenteren ben ik aan het eind altijd tevreden met mijn huidige setup. Je klinkt uiteindelijk toch als jezelf en het geluid is voor het grootste deel afhankelijk van je eigen spiergebruik en muzikale smaak.
Ik speel ook EWI, maar daar doe ik nu niet zoveel mee, misschien pak ik dat in de toekomst weer op. In sommige theaterprogramma’s speel ik ook keyboards.
En, wat wil je je medemuzikanten meegeven?
Focus je op de dingen waar je energie van krijgt en bereid je obsessief goed voor.
Meer over Tom vind je op zijn website, YouTube en Instagram.